perjantai 21. lokakuuta 2016

Loma arkistossa


Voin sen syysloman viettää myös näin. Ei siis etelänmatkaa, ei vaellusta tuntureilla, ei pulikointia kylpylässä vaan seitsemäntuntisia päiviä arkistossa. Ei kannata kuitenkaan huolestua, että en osaa rentoutua. Tai ehkä en osaakaan, mutta olen kuitenkin nauttinut, kun olen taas päässyt hetkeksi arkistojen maailmaan, joka on niin kaukana päivähoidon arjesta kuin olla ja saattaa. Salaa olen haaveillut, että kunpa voisin tehdä tätä taas työkseni. Toistaiseksi tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, vaan maaanantaina on palattava päiväkotiin.

Kansan Arkistossa olen sukeltanut toisen maailmansodan jälkeiseen maailmaan silmäilemällä tuhansia sivuja sanomalehti Vapaasta Sanasta, joka oli kansandemokraattien lehti 1944-1956. Yksittäisiin uutisiin en ole ehtinyt perehtyä, olen vain etsinyt Elvi Sinervoon liittyviä uutisia, napsaissut niistä kuvan ja jatkanut matkaa. Huolimatta kiireestä olen kuitenkin saanut hyvän yleiskuvan sodan jälkeisestä Suomesta kansandemokraattinen näkökulmasta katsottuna ja se on tarpeen, kun nyt elämäkertaprojektissani olen siirtynyt sodan jälkeisen aikaan. Sain myös hyvin aineistoa liittyen Elviin ja tästä on hyvä jatkaa kirjoittamisprosessia.

Palaan blogiin viikonloppuna kirjamessusuositusten kanssa.

Kaunista syksyistä viikonloppua kaikille!

2 kommenttia:

  1. Tsemppiä arkistoon ja ihania viimeisiä lomapäiviä! <3 Oma syyslomani alkoi eilen Samuli Edelmannin konsertilla, jatkuu ensi viikon ajan sekä vimmatun esseenkirjoituksen että jokapäiväisten kulttuurielämysten parissa (mm. Lauri Viidan elämää ensi viikolla Tampereen Työväen Teatterissa!) ja huipentuu ensi viikonloppuna neljän päivän messurutistukseen. Aika ihanaa. <3

    Supermielenkiintoiselta kuulostaa muuten tuo kaikki, minkä parissa nyt kahlaat!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinulla on tuttuun tapaan ollut roppakaupalla mielenkiintoisia elämyksiä. Ihailen jaksamistasi!

      Oi, mikä on tuo Lauri Viita -juttu? Näytelmä Lauri Viidasta? Kuulostaa siltä, että se olisi nähtävä.

      Toivottavasti törmätään messuilla :)

      Poista